دانستنیها و لغاتسلامت تغذیه

فوائد امگا Omega 3

این چربی مفید را از دست ندهید...

این چربی، سالم است!

وقتی مشخص شد که مصرف زیاد چربی و تجمع آن برای بدن مضر است، همه فکر می کردند چربی یک نوع است و در کل برای بدن مضر است. اما بعدها مشخص شد که چندین نوع چربی وجود دارد و همه شان مضر نیستند. برخی چربی ها برای بدن مفیدند. امگا ۳ یکی از این چربی ها است. امگا۳ برای پیشگیری از بیماری های قلبی، افسردگی، آرتروز و زوال عقل مفید است.

امگا ۳ خودش انواع مختلفی دارد.

بدن به امگا ۳ نیاز دارد، ولی خودش نمی تواند آن را تولید کند. امگا ۳ خودش به سه دسته تقسیم می شود. در گوشت ماهی ها و موجودات دریایی دو نوع امگا۳ با نام های DHA و EPA وجود دارد که قدرت بالایی هم دارد. نوع دیگری از امگا۳ ALA نام دارد که در روغن های گیاهی همچون روغن بذر کتان، گردو و برخی گیاهان تیره رنگ مثل اسفناج وجود دارد. بدن میزان کمی از ALA را به DHA و EPA تبدیل می کند اما در انجام این کار خیلی خوب نیست.

امگا ۳ چگونه با بیماری ها مبارزه میکند؟

اسیدهای چرب امگا ۳ به چند طریق به قلب کمک می کنند. آنها التهاب موجود در رگها و سایر نقاط بدن را مهار می کنند. وقتی میزان مصرفشان بالا باشد، ضربان قلب را منظم نموده و چربی بد خون که تری گلیسیرید نام دارد را نیز کم می کنند. امگا۳ همچنین از ایجاد لخته های خون در رگ ها جلوگیری می کند.

افرد مبتلا به بیماری قلبی بخوانند!

انجمن قلب آمریکا به بیماران قلبی توصیه می کند که روزانه حتماً ۱ گرم امگا۳ مصرف کنند. بهتر است این دریافت از طریق مصرف ماهی های چرب باشد. البته در بازار دارو، قرص های روغن ماهی هستند که می توان آنها را مصرف نمود. مصرف منظم امگا۳ خطر حمله ی قلبی را به میزان زیادی کاهش میدهد.

نکات و هشدارها

  • امگا ۳ باعث شکستن چربی بد خون می شود. 
  • امگا۳ می تواند فشار خون را کمی کاهش دهد. 
  • به دلیل آهسته نمودن رشد لخته های خونی، امگا۳ از سکته پیشگیری می کند.
  • در افراد مبتلا به “روماتیسم مفصلی“، امگا۳ باعث کاهش دردهای مفصلی می شود.
  • طبق تحقیقات صورت گرفته، در کشورهایی که مصرف امگا۳ بالاست، آمار افسردگی پایین است.
  • امگا۳ به بهبود بیش فعالی کودکان کمک می کند.
  • امگا۳ بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازد.
  • امگا۳ برای رشد مغزی کودکان بسیار مفید است. اما باید توجه داشته باشید که بدن کودکان در برابر ماهی های حاوی جیوه ضعیف است و باید ماهی مناسب به آنها داده شود.
  • مصرف دو وعده ی ۱۰۰ گرمی ماهی تازه برای دریافت میزان مناسب امگا۳ پیشنهاد می شود.
  • ماهی تُن حاوی مقدار زیادی امگا۳ است اما بیشتر ماهی های تن حاوی جیوه ی بالا نیز هستند. پس احتیاط کنید.
  • از مصرف گوشت کوسه، ماهی تن با گوشت تیره، شمشیر ماهی، کاشی ماهی و ماهی خالدار شاهی پرهیز کنید.
  • مصرف ماهی های  محلی یا پرورشی باید با احتیاط صورت گیرد و میزان مصرفشان به دو وعده ی ۵۰ گرمی تقلیل پیدا کند.
  • ماهی تن با گوشت سفید، تیلاپیلا، سالمون، زغال ماهی، ماهی روغن، گربه ماهی و میگو کمتری میزان آلودگی جیوه را دارند.

منبع: مجله ی عسل تاپ

 
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را هم ببینید

Close
صبظرشب
Close