نان و شیرینی ها

طرز تهیه نان چند غله خانگی

نان چند غله بسیار مقوی، سالم و خوش طعم است. از این نان می توان استفاده های زیادی کرد

هر دو برش نان چند غله(معادل ۴۵ گرم) حاوی:

کربوهیدرات (گرم)
سدیم (میلی گرم)
فیبر (گرم)
پروتئین (گرم)

می باشد

مواد لازم

  • ۳ قاشق غذاخوری بلغور گندم معادل ۳۰ گرم
  • ۱ پیمانه (فنجان) آب
  • ۱/۴ پیمانه جداگانه آب دیگر
  • ۲ ق غ عسل معادل ۴۳ گرم
  • ۲ ق غ کره معادل ۲۸ گرم
  • ۲ و ۱/۴ ق چ خمیرمایه فعال
  • ۱ و نصفی پیمانه آرد گندم کامل معادل ۱۷۰ گرم
  • ۱/۲ پیمانه آرد چاودار
  • ۲ ق چ نمک دریا
  • ۱/۴ پیمانه جو پرک شده معادل ۲۵ گرم
  • ۱/۴ پیمانه بذر کتان معادل ۳۵ گرم
  • ۲ ق غ مغز آفتابگردان معادل ۱۸ گرم
  • ۱ و نصفی پیمانه آرد چند منظوره ی گندم معادل ۱۷۰ گرم
  • ۱ عدد تخم مرغ زده شده
  • مقداری پرک جو برای تزئین
 
 

طرز تهیه

  1. بلغور گندم را در ۱/۴ پیمانه آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که کل آب خورد بلغورها برود، بخیسانید.
     
  2. در یک ظرف مناسب، ۱ پیمانه آب، عسل و کره را مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کره ها به خوبی آب شوند. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید ۵ دقیقه خنک شوند.
     
  3. مخمر، آرد گندم کامل، آرد چاودار و نمک را در یک مخلوط کن مناسب به خوبی مخلوط کنید و داخل مخلوط مرحله ی ۲ بریزید. جو پرک، بذر کتان، مغز آفتابگردان و بلغورهای خیس خورده را هم به این مواد اضافه کنید و خوب مخلوطشان کنید.
     
  4. آرد گندم چندمنظوره را کم کم و به مرور آنقدر اضافه کنید که دیگر خمیر به کاسه نچسبد. خمیر را آنقدر ورز دهید که لطیف و کش دار شود، اصولاً ۳ تا ۴ دقیقه کافی است.
     
  5. خمیر را به شکل گرد درآورده و داخل یک کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید. روی خمیر را با یک پلاستیک مناسب پوشانده و در جایی گرم قرار دهید تا خمیر ور بیاید. معمولاً یک ساعت کافی است. برای اینکه بفهمید خمیر خوب ورز آمده است، به اندازه ی آن دقت کنید، باید دو برابر شده باشد، یا اینکه وقتی روی آن با انگشت ضربه می زنید، جای انگشت به حالت اولیه برنگردد.
     
  6. یک کاغذ شیرینی پزی داخل یک قابلمه (چدنی بهتر است) گذاشته و خمیر را روی آن قرار دهید. تخم مرغ ها را با فرچه ی مخصوص آشپزی روی خمیر بمالید. مقداری جو پرک هم روی آن بپاشید. با یک چاقو یا وسیله ای مناسب، سه برش یا فرورفتگی روی خمیر ایجاد کنید. روی خمیر را مجددا با پلاستیک پوشانده و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید.
     
  7. فر را روی دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود. توری یا سینی فر را در قسمت وسط قرار دهید. پلاستیک را از در قابلمه برداشته و در قابلمه را بگذارید (در خود قابلمه بهتر است) و قابلمه را داخل فر قرار دهید.
     
  8. دمای فر را تا ۲۰۰ درجه پایین آورده و اجازه دهید نان در عرض ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که رویش طلایی مایل به قهوه ای می شود، پخت گردد.
     
  9. اجازه دهید نان به خوبی سرد شود و بعد آن را به ورقه های مورد نظرتان تقسیم کرده و نوش جان کنید.
     
 

نکته

  1.  می توانید در ظرف مناسب و در دمای اتاق، نان را برای چند روز نگهداری کنید.
  2. نان چند غله بسیار مقوی است و می توان از آن در وعده صبحانه استفاده نمود.
  3. افرادی که ناراحتی های شدید معده دارند، با احتیاط مصرف کنند.

طرز تهیه نان چند غله


By
Published:
Total time:
Calories per serving:
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced ۳ قاشق غذاخوری بلغور گندم معادل ۳۰ گرم ۱ پیمانه (فنجان) آب ۱/۴ پیمانه جداگانه آب دیگر ۲ ق غ عسل معادل ۴۳ گرم ۲ ق غ کره معادل ۲۸ گرم ۲ و ۱/۴ ق چ خمیرمایه فعال ۱ و نصفی پیمانه آرد گندم کامل معادل ۱۷۰ گرم ۱/۲ پیمانه آرد چاودار ۲ ق چ نمک دریا ۱/۴ پیمانه جو پرک شده معادل ۲۵ گرم ۱/۴ پیمانه بذر کتان معادل ۳۵ گرم ۲ ق غ مغز آفتابگردان معادل ۱۸ گرم ۱ و نصفی پیمانه آرد چند منظوره ی گندم معادل ۱۷۰ گرم ۱ عدد تخم مرغ زده شده مقداری پرک جو برای تزئین
Price:

Directions:
بلغور گندم را در ۱/۴ پیمانه آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که کل آب خورد بلغورها برود، بخیسانید. در یک ظرف مناسب، ۱ پیمانه آب، عسل و کره را مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کره ها به خوبی آب شوند. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید ۵ دقیقه خنک شوند. مخمر، آرد گندم کامل، آرد چاودار و نمک را در یک مخلوط کن مناسب به خوبی مخلوط کنید و داخل مخلوط مرحله ی ۲ بریزید. جو پرک، بذر کتان، مغز آفتابگردان و بلغورهای خیس خورده را هم به این مواد اضافه کنید و خوب مخلوطشان کنید. آرد گندم چندمنظوره را کم کم و به مرور آنقدر اضافه کنید که دیگر خمیر به کاسه نچسبد. خمیر را آنقدر ورز دهید که لطیف و کش دار شود، اصولاً ۳ تا ۴ دقیقه کافی است. خمیر را به شکل گرد درآورده و داخل یک کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید. روی خمیر را با یک پلاستیک مناسب پوشانده و در جایی گرم قرار دهید تا خمیر ور بیاید. معمولاً یک ساعت کافی است. برای اینکه بفهمید خمیر خوب ورز آمده است، به اندازه ی آن دقت کنید، باید دو برابر شده باشد، یا اینکه وقتی روی آن با انگشت ضربه می زنید، جای انگشت به حالت اولیه برنگردد. یک کاغذ شیرینی پزی داخل یک قابلمه (چدنی بهتر است) گذاشته و خمیر را روی آن قرار دهید. تخم مرغ ها را با فرچه ی مخصوص آشپزی روی خمیر بمالید. مقداری جو پرک هم روی آن بپاشید. با یک چاقو یا وسیله ای مناسب، سه برش یا فرورفتگی روی خمیر ایجاد کنید. روی خمیر را مجددا با پلاستیک پوشانده و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید. فر را روی دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود. توری یا سینی فر را در قسمت وسط قرار دهید. پلاستیک را از در قابلمه برداشته و در قابلمه را بگذارید (در خود قابلمه بهتر است) و قابلمه را داخل فر قرار دهید. دمای فر را تا ۲۰۰ درجه پایین آورده و اجازه دهید نان در عرض ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که رویش طلایی مایل به قهوه ای می شود، پخت گردد. اجازه دهید نان به خوبی سرد شود و بعد آن را به ورقه های مورد نظرتان تقسیم کرده و نوش جان کنید. ...

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را هم ببینید

Close
صبظرشب
Close